S O



Pedagogisk planering Hällby skola   2016-02-23    
SO år 3
                            

Förankring i kursplanens syfte

Undervisningen i ämnet ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om vilka mänskliga verksamheter och av naturen framkallade processer som påverkar jordytans former och mönster Den ska bidra till hur eleverna utvecklar förtrogenhet med hur man växlar mellan olika tidsperspektiv. Genom undervisningen skall eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.

Innehåll

Att leva i världen
-          Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt införandet av jordbruk.
-          Tidsbegreppen stenålder, bronsålder och järnålder.
-          Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
-          Hur forntiden kan iakttas i vår tid genom spår i naturen och i språkliga uttryck


Mål

Inom undervisningen i SO ska du få möjlighet att utveckla

-          Kunskap om livets utveckling på jorden efter Big Bang från encelling till människa.
-          Förståelse för begreppen stenålder, bronsålder och järnålder
-          Förståelse för hur man använder tidsbegreppen dåtid, nutid och framtid.
-          Kunskap om hur vi kan se tecken i vår natur som bevis på forntiden.


Undervisning

I undervisningen i SO så jobbar vi aktivt och medvetet med våra gemensamma värderingar. Eleverna ges möjlighet att påverka och vara delaktiga i undervisningen och vi uppmuntrar till eget ansvar.

Undervisningen utgår ifrån förra terminens kunskaper om universums skapelse och de samlar sina erfarenheter och kunskaper de eventuellt har om livets utveckling och funderar på vad de vill lära sig mer. Undervisningen kommer att växla mellan föreläsningar, texter vi läser tillsammans och gemensamt samtalar kring till eget läsande av texter med frågor till, eget faktasökande samt filmer. Fakta kommer att varvas med egen fantasi och reflektioner över hur de trodde tex den första fisken såg ut där de även får praktiska uppgifter till detta inom tex bild eller drama (estetiska lärprocesser)

Vi kommer att arbeta integrerat med ämnet svenska då vi kommer att växla mellan att arbeta med tala, läsa och skriva. Vi kommer även att varva mellan olika texttyper. Samarbete övas genom en gruppuppgift om dinosaurier där de även får öva på presentation inför varandra. IT-verktyg som iPad varvas med skrivande för hand.

Till våren går vi ut i naturen och letar efter spår från forntiden.


Bedömning


Elevens arbetsinsats bedöms både på det arbete som eleven genomför på egen hand och i samarbete med andra, fortlöpande under hela terminen. Mestadels sker bedömningen genom observationer i olika undervisningssituationer men även utifrån den förmåga eleven uppvisar i sitt arbete i det arbetsmaterial som funnits tillgängligt samt vid olika typer av repetitionstillfällen.  Vid något tillfälle får de enskilt visa skriftligt kunskaper de har lärt sig genom en enkel ”kommer du ihåg” uppgift av något slag. De konkretiserade målen utifrån kunskapskraven ligger som grund för bedömningen och bedömningen sker med hjälp av en bedömningsmatris.