Pedagogisk planering Hällby skola 2016-02-23
SO år 3
Förankring i kursplanens syfte
Undervisningen i ämnet ska ge eleverna möjlighet att utveckla
kunskaper om vilka mänskliga verksamheter och av naturen framkallade processer
som påverkar jordytans former och mönster Den ska bidra till hur eleverna
utvecklar förtrogenhet med hur man växlar mellan olika tidsperspektiv. Genom
undervisningen skall eleven ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
Innehåll
Att leva i världen
-
Människans uppkomst, vandringar, samlande och
jakt samt införandet av jordbruk.
-
Tidsbegreppen stenålder, bronsålder och
järnålder.
-
Tidslinjer och tidsbegreppen dåtid, nutid och
framtid.
-
Hur forntiden kan iakttas i vår tid genom spår i
naturen och i språkliga uttryck
Mål
Inom
undervisningen i SO ska du få möjlighet att utveckla
-
Kunskap om livets utveckling på jorden efter Big
Bang från encelling till människa.
-
Förståelse för begreppen stenålder, bronsålder
och järnålder
-
Förståelse för hur man använder tidsbegreppen
dåtid, nutid och framtid.
-
Kunskap om hur vi kan se tecken i vår natur som
bevis på forntiden.
Undervisning
I undervisningen i SO så jobbar vi aktivt och medvetet med våra
gemensamma värderingar. Eleverna ges möjlighet att påverka och vara delaktiga i
undervisningen och vi uppmuntrar till eget ansvar.
Undervisningen utgår ifrån förra terminens kunskaper om universums
skapelse och de samlar sina erfarenheter och kunskaper de eventuellt har om
livets utveckling och funderar på vad de vill lära sig mer. Undervisningen
kommer att växla mellan föreläsningar, texter vi läser tillsammans och gemensamt
samtalar kring till eget läsande av texter med frågor till, eget faktasökande
samt filmer. Fakta kommer att varvas med egen fantasi och reflektioner över hur
de trodde tex den första fisken såg ut där de även får praktiska uppgifter till
detta inom tex bild eller drama (estetiska lärprocesser)
Vi kommer att arbeta integrerat med ämnet svenska då vi kommer att växla
mellan att arbeta med tala, läsa och skriva. Vi kommer även att varva mellan
olika texttyper. Samarbete övas genom en gruppuppgift om dinosaurier där de
även får öva på presentation inför varandra. IT-verktyg som iPad varvas med
skrivande för hand.
Till våren går vi ut i naturen och letar efter spår från forntiden.
Bedömning
Elevens
arbetsinsats bedöms både på det arbete som eleven genomför på egen hand och i
samarbete med andra, fortlöpande under hela terminen. Mestadels sker
bedömningen genom observationer i olika undervisningssituationer men även
utifrån den förmåga eleven uppvisar i sitt arbete i det arbetsmaterial som
funnits tillgängligt samt vid olika typer av repetitionstillfällen. Vid något tillfälle får de enskilt visa skriftligt
kunskaper de har lärt sig genom en enkel ”kommer du ihåg” uppgift av något slag.
De konkretiserade målen utifrån kunskapskraven ligger som grund för bedömningen
och bedömningen sker med hjälp av en bedömningsmatris.