Svenska


Pedagogisk planering                                   2015-09-03
Svenska år 3

Syfte
Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa texter, enskilt och tillsammans med andra.

Innehåll

Läsa och skriva
-          Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
-          Strategier för att skriva olika typer av texter.
-          Skapande av texter där ord och bild samspelar.
-          Handstil och att skriva på dator.
-          Språkets struktur med stor och lite bokstav, punkt, frågetecken och uttropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
-           Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.


Berättande texter och sakprosatexter
-          Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll
-          Några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer.
-          Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.
-          Instruerande texter, till exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar, och hur de kan organiseras med logisk ordning och punktuppställning i flera led.


Tala, lyssna och samtala
-          Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer.
-          Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan stödja presentationer.




Konkretiserade mål

Inom undervisningen i svenska ska du få möjlighet att utveckla:

-          Förmågan att läsa texter du känner igen med flyt.
-          Kunskap om lässtrategier (läsfixarna) som hjälper dig i din läsning så du förstår vad du läser.
-          Förmågan att sammanfatta och visa att du förstått det du läst. (cowboyen)
-          Förmågan att samtala om det lästa och koppla det till egna erfarenheter. (Reportern)
-          Förmågan att skriva med läslig handstil samt kunna skriva på dator/iPad
-          Förmågan att skriva med rätt användning av våra skiljetecken samt stor bokstav.
-          Skriva berättande texter med tydlig inledning, handling och avslutning.
-           Förmågan att skriva sammanhängande om den information du hittat i anvisade källor i form av en enkel faktatext.
-          Kunskap om olika texttyper och några kännetecken samt provar att skriva egna.
-          Förmågan att ge respons på andras texter utifrån given mall
-          Förmågan att omarbete egen text utifrån respons.
-          Förmågan att lyssna när andra berättar i varierande situationer.
-          Förmågan att själv återberätta
-          Förmågan att redovisa inför andra även med stöd av bild eller tekniska hjälpmedel.

Undervisning

I undervisningen i svenska så arbetar vi för att eleven ska kunna använda det svenska språket i tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt. Vi arbetar för och uppmuntrar eleven till att ta ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.

Undervisningen i ämnet svenska sker både efter ett individuellt perspektiv, anpassat efter varje elevs nivå och förkunskaper samt med gemensamma övningar och diskussioner. Läsning tränas dagligen i mycket av elevernas skolarbeten. Vi arbetar även med läs-par/grupper där eleverna läser högt för varandra. De samarbetar sen med olika uppgifter kopplade till texter som de läst. En del av undervisningen utgår ifrån materialet ABC-klubben” som ger en sammanhållen läsupplevelse samtidigt som vi arbetar med texterna utifrån olika strategier. I tillhörande arbetsbok utvecklar eleverna både sin läsning och skrivning. En del bygger på språklära som stavning, meningsbyggnad, skiljetecken medan den andra delen mer går på djupet av olika typer av texter.  Vi arbetar även regelbundet med det som kallas ”En läsande klass” där fokus ligger på samtal utifrån olika texttyper med de olika strategierna som grund. Vi jobbar med dessa strategier både en och en mer på djupet men även med alla strategier tillsammans. Vi kommer även arbeta utifrån olika typer av läsloggar som underlättar förståelsen för de olika strategierna. Men dokumentationen är inget mål i sig utan bara ett stöd för förståelsen.

Materialet Himmel och pannkaka stimulerar även läsning och läsförståelse genom varierande och lustfyllda övningar med instruktioner som eleven genomför. Vi uppmuntrar till regelbunden, daglig läsning i ett samarbete mellan hem och skola där både läsning och läsförståelse arbetas vidare med i materialet ”ABC-klubben”.  

Skrivandet stimuleras genom många olika moment i den dagliga verksamheten. Vi kommer under läsåret att arbeta med viss genrepedagogik där vi på djupet går in på olika texttyper. Flödesskrivande, fantasi uppmuntras och övas genom att eleverna arbetar med berättelseböcker där eleverna får skriva fritt ur fantasin. Handstil, innehåll, meningsbyggnad, stavningsregler, reflektion och skiljetecken övas även dagligen genom loggboksskrivandet. Här tydliggörs också elevens skrivutveckling för elev, hem och lärare. Under vårterminen kommer vi ha ett skrivprojekt, Den magiska dörren där vi utifrån en instruktion skriver ett kapitel i taget i Skolstil på våra iPads. Vi ritar även en bild till varje kapitel. I varje enskilt kapitel kommer olika skrivfärdighter att övas.

I samband av presentationer av fakta från både lärare, filmer eller andra elever så kommer de få prova att nedteckna nyckelord och organisera detta så att de lättare lär och minns. Vi berör även detta med källor och ett källkritiskt tänkande i samband med insamlande av information inför skrivande av egna faktatexter. Skrivande och läsande integreras mycket med områden i SO och N.

Tala, lyssna och samtala övas bl.a. genom vår dagliga morgonrutin då eleverna turas om att presentera datum m.m. Att samtala övas även genom boksamtal i mindre grupp eller helklass, gemensamma spel, samarbetsuppgifter och presentationer av arbeten, t.ex. läsa upp en egenskriven berättelsebok. Vi använder även tekniska hjälpmedel vid olika arbete som de har som stöd vid redovisning t.ex. book creator.

Bedömning

Elevens arbetsinsats bedöms både på det arbete som eleven genomför på egen hand och i samarbete med andra, fortlöpande under hela terminen. Mestadels sker bedömningen genom observationer i olika undervisningssituationer men även utifrån den förmåga eleven uppvisar i sitt arbete i det arbetsmaterial som funnits tillgängligt. De konkretiserade målen utgår ifrån kunskapskraven i LGR-11 och ligger som grund för bedömningen och dokumenteras i en bedömningsmatris. I vissa fall använder vi uppgifter som examinationsformer då de ska visa vad de har lärt sig efter att ha övat. Detta är vi tydliga med att berätta för eleverna så de vet när de övar och när de ska uppvisa förmågor/kunskaper. En gång per termin genomförs vi lästest av avkodning, läshastighet och läsförståelse.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar