Pedagogisk
planering 2015-09-03
Svenska år 3
Syfte
Undervisningen i ämnet
svenska ska syfta till att eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal-
och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka
sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna genom
undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka,
kommunicera och lära. Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att
läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla
kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter.
Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa
texter, enskilt och tillsammans med andra.
Innehåll
Läsa och skriva
-
Lässtrategier
för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens
form och innehåll.
-
Strategier
för att skriva olika typer av texter.
-
Skapande
av texter där ord och bild samspelar.
-
Handstil
och att skriva på dator.
-
Språkets
struktur med stor och lite bokstav, punkt, frågetecken och uttropstecken samt stavningsregler
för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
-
Enkla former för textbearbetning, till exempel
att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
Berättande texter och sakprosatexter
-
Berättande texters
budskap, uppbyggnad och innehåll
-
Några skönlitterära
barnboksförfattare och illustratörer.
-
Beskrivande och
förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll
kan organiseras.
-
Instruerande texter, till
exempel spelinstruktioner och arbetsbeskrivningar, och hur de kan organiseras
med logisk ordning och punktuppställning i flera led.
Tala, lyssna och samtala
-
Att lyssna och återberätta i olika
samtalssituationer.
-
Muntliga presentationer och muntligt berättande
om vardagsnära ämnen för olika mottagare. Bilder och andra hjälpmedel som kan
stödja presentationer.
Konkretiserade mål
Inom undervisningen i svenska ska du
få möjlighet att utveckla:
-
Förmågan
att läsa texter du känner igen med flyt.
-
Kunskap
om lässtrategier (läsfixarna) som hjälper dig i din läsning så du förstår vad
du läser.
-
Förmågan
att sammanfatta och visa att du förstått det du läst. (cowboyen)
-
Förmågan
att samtala om det lästa och koppla det till egna erfarenheter. (Reportern)
-
Förmågan
att skriva med läslig handstil samt kunna skriva på dator/iPad
-
Förmågan
att skriva med rätt användning av våra skiljetecken samt stor bokstav.
-
Skriva
berättande texter med tydlig inledning, handling och avslutning.
-
Förmågan att skriva sammanhängande om den
information du hittat i anvisade källor i form av en enkel faktatext.
-
Kunskap
om olika texttyper och några kännetecken samt provar att skriva egna.
-
Förmågan
att ge respons på andras texter utifrån given mall
-
Förmågan
att omarbete egen text utifrån respons.
-
Förmågan
att lyssna när andra berättar i varierande situationer.
-
Förmågan
att själv återberätta
-
Förmågan
att redovisa inför andra även med stöd av bild eller tekniska hjälpmedel.
Undervisning
I undervisningen i svenska så arbetar
vi för att eleven ska kunna använda det svenska språket i tal och skrift på ett
rikt och nyanserat sätt. Vi arbetar för och uppmuntrar eleven till att ta ett
personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.
Undervisningen i ämnet svenska sker
både efter ett individuellt perspektiv, anpassat efter varje elevs nivå och
förkunskaper samt med gemensamma övningar och diskussioner. Läsning tränas
dagligen i mycket av elevernas skolarbeten. Vi arbetar även med läs-par/grupper
där eleverna läser högt för varandra. De samarbetar sen med olika uppgifter
kopplade till texter som de läst. En del av undervisningen utgår ifrån
materialet ABC-klubben” som ger en sammanhållen läsupplevelse samtidigt som vi arbetar med
texterna utifrån olika strategier. I tillhörande arbetsbok utvecklar eleverna
både sin läsning och skrivning. En del bygger på språklära som stavning,
meningsbyggnad, skiljetecken medan den andra delen mer går på djupet av olika
typer av texter. Vi arbetar även
regelbundet med det som kallas ”En
läsande klass” där fokus ligger på samtal utifrån olika texttyper med de
olika strategierna som grund. Vi jobbar med dessa strategier både en och en mer
på djupet men även med alla strategier tillsammans. Vi kommer även arbeta
utifrån olika typer av läsloggar som underlättar förståelsen för de olika
strategierna. Men dokumentationen är inget mål i sig utan bara ett stöd för
förståelsen.
Materialet Himmel och pannkaka stimulerar även läsning och läsförståelse genom
varierande och lustfyllda övningar med instruktioner som eleven genomför. Vi
uppmuntrar till regelbunden, daglig läsning i ett samarbete mellan hem och
skola där både läsning och läsförståelse arbetas vidare med i materialet ”ABC-klubben”.
Skrivandet stimuleras genom många olika
moment i den dagliga verksamheten. Vi kommer under läsåret att arbeta med viss
genrepedagogik där vi på djupet går in på olika texttyper. Flödesskrivande,
fantasi uppmuntras och övas genom att eleverna arbetar med berättelseböcker där eleverna får skriva fritt ur fantasin.
Handstil, innehåll, meningsbyggnad, stavningsregler, reflektion och
skiljetecken övas även dagligen genom loggboksskrivandet. Här tydliggörs också
elevens skrivutveckling för elev, hem och lärare. Under vårterminen kommer vi
ha ett skrivprojekt, Den magiska dörren där vi utifrån en instruktion skriver
ett kapitel i taget i Skolstil på våra iPads. Vi ritar även en bild till varje kapitel.
I varje enskilt kapitel kommer olika skrivfärdighter att övas.
I samband av presentationer av fakta
från både lärare, filmer eller andra elever så kommer de få prova att nedteckna
nyckelord och organisera detta så att de lättare lär och minns. Vi berör även
detta med källor och ett källkritiskt tänkande i samband med insamlande av information
inför skrivande av egna faktatexter. Skrivande och läsande integreras mycket
med områden i SO och N.
Tala, lyssna
och samtala övas bl.a. genom vår dagliga morgonrutin då eleverna turas om att
presentera datum m.m. Att samtala övas även genom boksamtal i mindre grupp
eller helklass, gemensamma spel, samarbetsuppgifter och presentationer av
arbeten, t.ex. läsa upp en egenskriven berättelsebok. Vi använder även tekniska hjälpmedel vid olika arbete
som de har som stöd vid redovisning t.ex. book creator.
Bedömning
Elevens arbetsinsats bedöms både på
det arbete som eleven genomför på egen hand och i samarbete med andra,
fortlöpande under hela terminen. Mestadels sker bedömningen genom observationer
i olika undervisningssituationer men även utifrån den förmåga eleven uppvisar i
sitt arbete i det arbetsmaterial som funnits tillgängligt. De konkretiserade
målen utgår ifrån kunskapskraven i LGR-11 och ligger som grund för bedömningen
och dokumenteras i en bedömningsmatris. I vissa fall använder vi uppgifter som
examinationsformer då de ska visa vad de har lärt sig efter att ha övat. Detta
är vi tydliga med att berätta för eleverna så de vet när de övar och när de ska
uppvisa förmågor/kunskaper. En gång per termin genomförs vi lästest av
avkodning, läshastighet och läsförståelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar