Pedagogisk
planering 2015-09-18
Matematik
år 3
Förankring i
kursplanens syfte
Undervisningen
i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik
och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen
ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till
sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna
möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former
och samband. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i
matematiken har utvecklats. Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla
kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt
beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.
Innehåll
Taluppfattning
-
Hur
positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal upp till 1000.
-
Del av
helhet och del av antal. Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras
användning i vardagliga situationer.
-
De
fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.
-
Centrala
metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och
överslagsräkning och vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare.
Metodernas användning i olika situationer,
-
Rimlighetsbedömning
vid enkla beräkningar och uppskattningar.
Geometri
-
Grundläggande
egenskaper hos geometriska objekt.
-
Jämförelser
och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och
tid.
Sannolikhet och statistik
-
Slumpmässiga
händelser i experiment och spel.
-
Enkla
tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar
Problemlösning
-
Strategier
för matematisk problemlösning i enkla situationer.
-
Matematisk
formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.
Konkretiserade mål
Inom ämnet
matematik ska du få möjlighet att utveckla:
o förståelse för
positionssystemet upp till tusental
o förståelse
för hur del av helhet och del av antal kan benämnas och uttryckas som enkla
bråk
o en förmåga att räkna med
alla 4 räknesätten och känna till dess samband.
o Förmågan att använda
skriftliga räknemetoder, uppställning, mellanled med bakifrån med plus.
o Förmågan att använda dig av strategier
när du räknar ex talkamrater, varje talsort för sig
o Förmågan att bedöma om ett
svar är rimligt
o Förmågan att beskriva
geometriska objekt, 2- och 3- dimensionella och göra enkla jämförelser dem emellan.
o Förståelse för beräkning av
enkel area och omkrets
o kunskap i att utföra enkla mätningar
av längd, massa, volym och tid samt känna till dess enheter.
o förmågan att använda enkla
tabeller och diagram och förstå syfte, funktion.
o förmåga att välja en lämplig
(metod och rita) hur de löser ett matematiskt problem
o förmågan att själv
konstruera men även förstå en given matematisk frågeställning (räknesaga) och
göra en matematisk beräkning med matematiska termer med alla räknesätt.
Undervisning
Vi
arbetar mot att eleven kan
använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet. Vi
arbetar för och uppmuntrar eleven till att ta ett personligt ansvar för sina
studier och sin arbetsmiljö.
För att
eleven ska stimuleras och finna matematiken inspirerande och kul arbetar vi med
en varierad och lustfylld undervisning genom att varva laborativa övningar,
diskussioner, genomgångar, demonstrationer, spel med individuellt arbete
(färdighetsträning), i-Pads.
Eleven ges
möjlighet att tycka till om arbetssätt för att vi på så sätt vet vilka
arbetssätt som uppskattas mest. Olika arbetsområden varvas kontinuerligt och
jobbas med i korta sekvenser för att ibland återkomma. På detta sätt hinner
eleven inte ledsna och/eller tappa tilltron till sig själv om ett moment är
extra svårt. När området sen återkommer har kunskapen sjunkit in och de är redo
för att jobba vidare. Vi arbetar utifrån materialet Favoritmatematik som innehåller en bra och tydlig struktur med en
god vardagsanknytning. Denna vardagsanknytning öppnar för bra diskussioner och
eleven känner igen sig. Några sidor är obligatoriska medan det sen finns sidor
som utmanar vidare för dem som är redo för det. Detta material kompletteras periodvis
med arbetshäften med mer färdighetsträning. Under läsåret djupdyker vi i några
valda områden och jobbar mer koncentrerat på just det. Vi lägger mycket fokus
på utvecklingen av en bra taluppfattning eftersom den utgör den viktigaste
byggstenen i en god matematisk utveckling. Här ingår även arbete med strategier
och hur man tänker när man räknar. Detta gynnar förmågan för huvudräkning men
används även mycket i skriftlig huvudräkning.
Läxor ges i
perioder och ses då som en repetition av valda moment vi arbetet med under
skoltid.
Bedömning
Läsåret
inleds med en diagnos i taluppfattning för att synliggöra elevernas kunskaper. Detta
för att fokusera på rätt moment istället för att vi arbetar med något som de
redan behärskar. I slutet på samma årskurs så gör de samma diagnos igen och vi
synliggör då en eventuell utveckling samt eventuell problematik som kan behöva
ytterligare fokus.
Eleven
bedöms genom lärarens observationer av deltagande på lektioner både muntligt,
eget räknande, spel, laborativ och huruvida eleven tar ansvar för sitt arbete.
Några gånger per termin kontrolleras kunskaper med hjälp av mindre tester. Arbetsböcker
följs regelbundet upp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar