Matematik


Pedagogisk planering                                 2015-09-18
Matematik år 3

Förankring i kursplanens syfte

Undervisningen i ämnet matematik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om matematik och matematikens användning i vardagen och inom olika ämnesområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också ge eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband. Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla kunskaper om historiska sammanhang där viktiga begrepp och metoder i matematiken har utvecklats. Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla kunskaper för att kunna tolka vardagliga och matematiska situationer samt beskriva och formulera dessa med hjälp av matematikens uttrycksformer.

Innehåll

Taluppfattning
-          Hur positionssystemet kan användas för att beskriva naturliga tal upp till 1000.
-          Del av helhet och del av antal. Naturliga tal och enkla tal i bråkform och deras användning i vardagliga situationer.
-          De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.
-          Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning och överslagsräkning och vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Metodernas användning i olika situationer,
-          Rimlighetsbedömning vid enkla beräkningar och uppskattningar.
Geometri
-          Grundläggande egenskaper hos geometriska objekt.
-          Jämförelser och uppskattningar av matematiska storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid.
Sannolikhet och statistik
-          Slumpmässiga händelser i experiment och spel.
-          Enkla tabeller och diagram för att beskriva resultat från undersökningar
Problemlösning
-          Strategier för matematisk problemlösning i enkla situationer.
-          Matematisk formulering av frågeställningar utifrån enkla vardagliga situationer.





Konkretiserade mål

Inom ämnet matematik ska du få möjlighet att utveckla:

o   förståelse för positionssystemet upp till tusental
o   förståelse för hur del av helhet och del av antal kan benämnas och uttryckas som enkla bråk
o   en förmåga att räkna med alla 4 räknesätten och känna till dess samband.
o   Förmågan att använda skriftliga räknemetoder, uppställning, mellanled med bakifrån med plus.
o   Förmågan att använda dig av strategier när du räknar ex talkamrater, varje talsort för sig
o   Förmågan att bedöma om ett svar är rimligt
o   Förmågan att beskriva geometriska objekt, 2- och 3- dimensionella  och göra enkla jämförelser dem emellan.
o   Förståelse för beräkning av enkel area och omkrets
o   kunskap i att utföra enkla mätningar av längd, massa, volym och tid samt känna till dess enheter.
o   förmågan att använda enkla tabeller och diagram och förstå syfte, funktion.
o   förmåga att välja en lämplig (metod och rita) hur de löser ett matematiskt problem
o   förmågan att själv konstruera men även förstå en given matematisk frågeställning (räknesaga) och göra en matematisk beräkning med matematiska termer med alla räknesätt.

Undervisning

Vi arbetar mot att eleven kan använda sig av matematiskt tänkande för vidare studier och i vardagslivet. Vi arbetar för och uppmuntrar eleven till att ta ett personligt ansvar för sina studier och sin arbetsmiljö.

För att eleven ska stimuleras och finna matematiken inspirerande och kul arbetar vi med en varierad och lustfylld undervisning genom att varva laborativa övningar, diskussioner, genomgångar, demonstrationer, spel med individuellt arbete (färdighetsträning), i-Pads.

Eleven ges möjlighet att tycka till om arbetssätt för att vi på så sätt vet vilka arbetssätt som uppskattas mest. Olika arbetsområden varvas kontinuerligt och jobbas med i korta sekvenser för att ibland återkomma. På detta sätt hinner eleven inte ledsna och/eller tappa tilltron till sig själv om ett moment är extra svårt. När området sen återkommer har kunskapen sjunkit in och de är redo för att jobba vidare. Vi arbetar utifrån materialet Favoritmatematik som innehåller en bra och tydlig struktur med en god vardagsanknytning. Denna vardagsanknytning öppnar för bra diskussioner och eleven känner igen sig. Några sidor är obligatoriska medan det sen finns sidor som utmanar vidare för dem som är redo för det. Detta material kompletteras periodvis med arbetshäften med mer färdighetsträning. Under läsåret djupdyker vi i några valda områden och jobbar mer koncentrerat på just det. Vi lägger mycket fokus på utvecklingen av en bra taluppfattning eftersom den utgör den viktigaste byggstenen i en god matematisk utveckling. Här ingår även arbete med strategier och hur man tänker när man räknar. Detta gynnar förmågan för huvudräkning men används även mycket i skriftlig huvudräkning.

Läxor ges i perioder och ses då som en repetition av valda moment vi arbetet med under skoltid.

Bedömning

Läsåret inleds med en diagnos i taluppfattning för att synliggöra elevernas kunskaper. Detta för att fokusera på rätt moment istället för att vi arbetar med något som de redan behärskar. I slutet på samma årskurs så gör de samma diagnos igen och vi synliggör då en eventuell utveckling samt eventuell problematik som kan behöva ytterligare fokus.


Eleven bedöms genom lärarens observationer av deltagande på lektioner både muntligt, eget räknande, spel, laborativ och huruvida eleven tar ansvar för sitt arbete. Några gånger per termin kontrolleras kunskaper med hjälp av mindre tester. Arbetsböcker följs regelbundet upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar